بسم الله الرحمن الرحیم

🎙️صوت جلسه 

موضوع: شرح حدیث معراج(4)

💬 #چکیده_سخنرانی

توکل (۴)

◽️ علامه طباطبایی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در تفسیر المیزان می فرماید؛ اگر کسی توکل پیدا کند، آن ضعفی که به دلیل ضعف اراده در او به وجود آمده بود از ترس و از نقص و از بخل، این توکل همه آنها را جبران می کند.
🔻 اغلب کارهایی که ما نمی توانیم انجام دهیم مربوط به این نیست که امکانات مادی فراهم نیست غالبا به این دلیل است که ما اراده‌مان ضعیف است.

◽️ اگر انسان سیرش را در توکل ادامه داد به جایی می رسد که به هرچه در عالم امکان پذیر است و شرایط آن مهیاست، قدرت اراده پیدا می کند.
🔻عمدتا اسباب روحی( و درونی) است که مانع می شود کار به نتیجه نرسد.

◽️ انسان با توکل متصل می شود به سبب غیر مغلوب(و غیر قابل شکست). چون قدرت الهی است.
🔻 اگر انسان باور کرد که کار را با خدا بسته است هیچ موقع در برابر مانع ظاهری کم نمی آورد.

◽️ اثر توکل بر خدا این است که تحلیل انسان از حوادث متفاوت می شود.
🔻 «لیس لک من الأمر شیء» چیزی به عهده تو نیست، تو کاره ای نیستی. تو فقط یک مامور هستی. کسی که در حوادث با نظام غالب (و برتر) بسته است.

◽️ در مرتبه ای از توکل با خدا می بندیم که به آرزو هایمان برسیم. این مرحله ای از توکل است و عیب ندارد ولی اساس آن است که خدا را حاکم و غالب در وجودمان قرار دهیم.
🔻 به صرف توکل نتیجه پیدا شده است ولی مقدار آن وابسته به باور به این قدرتِ غالب است.

◽️ با توکل دیگر نیاز برای انسان احتیاج ایجاد نمی کند و اگر انسان به دنبال رفع نیاز می رود به این دلیل است که خدا امر کرده است نه اینکه نیازمند است.
🔻 با توکل، تمام اسبابی که ظاهرا متضاد و متقابل با هم اند، در اختیار انسان قرار می گیرد؛ نه اینکه هرچه او بخواهد بشود، بلکه هرچه خدا بخواهد می شود چرا که او توکل به خدا کرده است.

🔖 «التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ نَجاةٌ مِن كُلِّ سُوءٍ ، و حِرزٌ مِن كُلِّ عَدُوٍّ» (بحار الأنوار : 78/79/56.)

◽️ انسان با توکل در یک قلعه قرار می گیرد که دشمن نمی تواند به او دسترسی پیدا کند.
🔻 توکل گاهی فردی است گاهی در خانواده است و گاهی در حاکمیت است. وقتی دید مسئولین و مردم در نگاه حاکمیتی هم به توکل برسد، آن وقت کشور می شود یک قلعه که از هر سویی در امان می ماند و هر توطئه ای علیه آن خنثی می شود.
‼️ اما اگر کشور به سمت مادی گرایی و تحلیل مادی رفت، خب به همین اسبابی که می شناسند واگذار می شوند.

دهه فجر

◽️ حقیقتا امام خمینی (ره) روح خدا بود و اسم کاملا با مسمی تطابق داشت که در آن دوران روح خدا دمیده شد و حیات ایجاد کرد.

◽️امام خمینی بعد از ۱۴۰۰ سال حاکمیت الهی ایجاد کرد.
🔻 حاکمیت الهی در هر فکری و در هر فعلی و قدمی برای ما با زمانی که حاکمیت الهی برقرار نباشد تفاوتش از زمین تا آسمان است. چون نفس کشیدن در این حاکمیت نیز عبادت است.

🔻 قدر این نعمت را بدانیم. اگر نعمتی رو کرد و قدر دانسته نشد و پشت کرد، دیگر برنمی گردد یا خیلی کم است که برگردد.

◽️ الان دورانی است که خدا تضمین نکرده است این نعمت در هر صورتی باقی می‌ماند. اگر ما شاکر باشیم این نعمت باقی می ماند و هر ثمری که در ادامه این حاکمیت ایجاد بشود، نصیب کسانی می شود که آبی پای این درخت ریخته اند تا این درخت به ثمرات بیشتری برسد.

🔻 نگوییم ممکن است ظلمی هم بشود، سختی ای هم به وجود بیاید، آن کسی که این درخت را آبیاری می کند در مزایا و کمالات این درخت شریک است.

◽️ اگر کسی در عرصه جهانی و مقاومت نگاه بکند می بیند که این درخت چقدر بالیده است و بزرگ شده است و ثمرات دارد و تنه می زند به تنه ابرقدرت‌ها.

🔻 یک روزی به ما می گفتند که برای گرفتن سیم خاردار هم باید ناز ما را بکشید تا در جنگ به شما بدهیم، امروز از ما تقاضا و درخواست می کنند، تهدید می کنند، تطمیع می کنند که به ابرقدرتی مثل روسیه سلاح ندهید. اگر شما به او سلاح بدهید جریان جنگ روسیه و اوکراین عوض می شود.

🔻 این نشان می دهد که این درخت دارد قدرت پیدا می کند. تازه این نماد ظاهری است که دارد جلوه می کند و الّا اگر ما می توانستیم پهناوری جنگ فرهنگی را تحلیل بکنیم که چطور این انقلاب ما مقابل هجوم فرهنگی لیبرالیستی ایستاد.

🔻 اینها گفتمان لیبرالیسم را آخرین گفتمان دنیا معرفی می کردند، انقلاب این را به چالش کشید و مقابله کرد و آن را رو به افول برد و الان دارد گفتمان انقلاب غالب می شود و گفتمان انقلاب در دنیا مطرح می شود و این حقیقت است که بسترسازی ظهور است.

◽️ البته سختی و هزینه هم دارد همچنان که انبیا هیچ کدام بدون سختی به نتیجه نرسیدند.

🔻حواسمان باشد هر ناسپاسی رابطه ما را قطع یا کم کرده است. در عین اینکه انسان باید دنبال نقد صحیح باشد در جایی که لازم است اما شاکر بودن و قوت دادن به این انقلاب جزو وظیفه های اصلی ماست.

🔅 شیعه در دوران آخرالزمان در اوج ظلمت و تاریکی که اینها ایجاد کرده بودند نوری است که می درخشد و روحی است که حیات می دهد به تن های مرده.

🇮🇷 اگر این حاکمیت باقی ماند و ما درست به نسل بعدی تحویل دادیم خدای سبحان هم به آن مدام برکات بیشتر می دهد ولی اگر ما آن را ضعیف کردیم باید پاسخگوی نسل های آینده باشیم که چرا ظهور دیرتر محقق شد و ما از برکات ظهور کمتر استفاده کردیم.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد. زمینه های ستاره دار الزامی هستند.

زنبیل خرید